زایمان

احکام مربوط به زایمان


برخى از خانم‌هاى حامله که مى‌توانند به وضع طبیعى زایمان کنند، اصرار دارند که سزارین شوند تا درد کمترى را تحمل کنند. در این زمینه نظر حضرت عالى چیست؟
اگر ضررى براى خود مادر یا کودک نداشته باشد، منعى ندارد .

نظر اسلام در مورد کنترل توالد چیست؟ آیا مسلمانان مى‌توانند از آن استفاده کنند؟ آیا استفاده از کاندوم و... صحیح است؟
کنترل توالد وازدیاد اولاد واستفاده از کاندوم فى نفسه اشکال ندارد .

با توجه به اینکه در قرار دادن آى.یو.دى، در حال حاضر، لمس و نظر صورت مى‌گیرد. آیا انجام دادن این عمل توسط پزشک زن، جایز است؟
در فرض مرقوم جایز نیست مگر در مقام ضرورت .

در صورتى که بستن لوله‌هاى زن یا مرد اجازه داده شود، حق تقدم با کدام یکى است؟
در صورت رعایت شروط شرعى حق تقدمى در کار نیست و از جهت تفاوت موقعیت افراد با پزشک مشورت شود .

شخصى با عمل جراحى خود را عقیم کرده، آیا واجب است دوباره خود را معالجه کند تا در صورت امکان به حالت اول درآید؟
واجب نیست .

آیا در صورتى که بچه‌دار شدن موجب بروز خطراتى براى مادر باشد، زن مى‌تواند با اذن شوهر از انعقاد نطفه جلوگیرى کند؟ بدون اذن شوهر چطور؟
مانعى ندارد اما درصورتى که باردارشدن براى او خطر قابل توجه داشته وحرجى باشد بدون اذن شوهر نیز مى‌تواند مانع انعقاد نطفه شود .

مردى که داراى چهار فرزند است اقدام به بستن لوله‏هاى منى خود کرده است، آیا در صورت عدم رضایت زن، آن مرد گناهکار محسوب مى‏شود؟
جواز این کار متوقف بر رضایت زوجة نیست و چیزى بر عهده مرد نمى‏باشد .

آیا جایز است زن بدون اجازه شوهرش از وسائل پیشگیرى از باردارى استفاده نماید؟
محل اشکال است .

آیا جایز است زن باردارى که قصد دارد لوله‏هاى رحم خود را ببندد، از طریق عمل سزارین فرزند خود را به دنیا آورد تا در هنگام آن عمل، لوله هاى خود را هم ببندد؟
حکم بستن لوله‏هاى رحم قبلا گذشت، ولى جواز عمل سزارین متوقف بر نیاز به آن یا درخواست خود زن باردار است و به هر حال لمس و نظر مرد اجنبى به زن هنگام عمل سزارین و بستن لوله‏هاى رحم حرام است. مگر در حال ضرورت .

آیا زن سالمى که حاملگى براى او ضررى ندارد، جایز است از طریق عزل یا دستگاه دیافراگم یا خوردن دارو و یا بستن لوله هاى رحم، از باردارى جلوگیرى کند، و آیا جایز است شوهرش او را وادار به استفاده از یکى از این راهها غیر از عزل نماید؟
جلوگیرى از باردارى فى‏نفسه به طریق عزل، اشکال ندارد و همچنین استفاده از راههاى دیگر هم اگر با یک غرض عقلائى صورت گیرد و ضرر قابل ملاحظه‏اى هم نداشته و با اجازه شوهر بوده و مستلزم لمس و نظر حرام نباشد، اشکال ندارد ولى شوهر حق ندارد همسر خود را به این کار وادار نماید .

بستن لوله هاى منى مرد براى جلوگیرى از افزایش جمعیت چه حکمى دارد؟
اگر این کار با یک غرض عقلائى صورت بگیرد و ضرر قابل ملاحظه‏اى هم نداشته باشد، فى‏نفسه اشکال ندارد .

آیا جلوگیرى دائمى از باردارى براى زنانى که زمینه مساعدى براى به دنیا آوردن فرزندانى معیوب یا مبتلا به بیماریهاى ارثى جسمى و روانى دارند، جایز است؟
اگر با یک غرض عقلائى صورت بگیرد و ضرر قابل توجهى هم نداشته باشد و با اجازه شوهر باشد، اشکال ندارد .

آیا جلوگیرى دائم از حاملگى براى زنى که از خطر باردارى خوف دارد، جایز است؟
جلوگیرى از باردارى در فرض مذکور اشکال ندارد بلکه اگر حاملگى براى حیات مادر خطر داشته باشد، باردار شدن بطور اختیارى جایز نیست .

استفاده از یکى از دستگاههاى جلوگیرى از باردارى که چگونگى جلوگیرى از حاملگى توسط آن تا به امروز معلوم نشده، ولى به عنوان وسیله‏اى براى جلوگیرى از باردارى شناخته شده است، چه حکمى دارد؟
اگر موجب از بین رفتن نطفه بعد از استقرار آن در رحم شود و یا مستلزم نگاه و لمس حرام باشد، جایز نیست .

آیا براى زنى که سالم است، جلوگیرى از باردارى بطور موقت از طریق بکارگیرى وسایل و موادى که از انعقاد نطفه جلوگیرى مى‏کنند، جایز است؟
اگر با موافقت شوهر باشد، اشکال ندارد .

تاریخ به روز رسانی:
1395/10/08
تعداد بازدید:
1167
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند مي باشد.
Powered by DorsaPortal