EN
نقشه سایت
پست الکترونیک
۱۳۹۶ جمعه ۲۶ آبان
حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان: رهبر معظم انقلاب فرمودند شما به كارتان ادامه دهيد
حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان: رهبر معظم انقلاب فرمودند شما به كارتان ادامه دهيد حجت الاسلام محمديان با اشاره به موضوع ادامه فعاليت در نهاد رهبري در دانشگاه ها گفت: فرمودند: رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ «الان به‌هيچ وجه مصحلت نيست، لذا شما به كار خودتان ادامه دهيد»

 

به گزارش روابط عمومي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري دانشگاه و به نقل از  مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها (مأوا)، حجت الاسلام والمسلمين محمديان، در جمع مسئولان دفاتر استاني نهاد رهبري در دانشگاه هاي كشور با اشاره به ادامه فعاليت خود به عنوان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با بيان اينكه به دئبال نيروي تازه نفس براي ادامه فعاليت در نهاد بودم افزود: رهبر معظم انقلاب پس از بررسي دفتر ايشان فرمودند: «الان به‌هيچ وجه مصحلت نيست، لذا شما به كار خودتان ادامه دهيد»؛

وي تأكيد كرد: بنده وظيفه داشتم كه نظر كارشناسي خودم را بيان كنم، اما وقتي دستور اين است كه «ادامه دهيد» ما هم به‌عنوان يك سرباز-تا وقتي كه نظرِ ايشان هست- ادامه مي‌دهيم.

 

امام كاظم(ع): «ارادۀ قوي» برترين توشه براي سير و سلوك در راه خداست       

اعياد گذشته و ايام نوراني ماه ذي‌الحجه را تبريك عرض مي‌كنم؛ همچنين امروز را كه روز ولادت باب‌الحوائج امام موسي‌بن‌جعفر(ع) است.

در ابتدا جمله‌اي از امام موسي كاظم(ع) تقديم مي‌كنم؛ اين جمله در دعايي است كه حضرت در روز مبعث خوانده‌اند. «وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَيْكَ عَزْمُ إِرَادَة يختارك بها» (مصباح‌المتهجد/2/815) كسي كه در راه تو حركت مي‌كند، بالاخره يك توشه‌اي بايد براي اين راه بردارد، و من-يعني امام كاظم(ع)- اين‌طوري فهميده‌ام كه برترينِ اين توشه‌ها يك ارادۀ بسيار قوي و پولادين است كه انسان به‌وسيلۀ اين اراده، تو را انتخاب كند و برگزيند. اين بالاترين توشه براي كساني است كه دنبال رفتن به سمت خدا هستند و در راه خدا سير و سلوك مي‌كنند.

حضرت امام(ره) در كتاب «اربعين حديث» مي‌نويسد: «عزم، جوهرۀ انسانيت و ميزان امتياز انسان است، و تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم او است... اى عزيز، بكوش تا صاحب عزم و داراى اراده شوى، كه خداى نخواسته اگر بى‌عزم از اين دنيا هجرت كنى، انسانِ صورى بي‌مغزى هستى كه در آن عالم به صورت انسان محشور نشوى، زيرا كه آن عالم محل كشف باطن و ظهور سريره است. و جرئت بر معاصى كم‏كم انسان را بى‏عزم مى‏كند، و اين جوهر شريف را از انسان مي‌ربايد.»‏ (شرح چهل حديث/ ص7و8)


طبق اساسنامۀ نهاد، دوره رياست نهاد «سه سال» است

در اينجا لازم است توضيحي دربارۀ ادامۀ كارم در نهاد، عرض كنم. البته بنده استعفا نداده بودم اما به‌هرحال اين‌طور مطرح شد كه بنده استعفا داده‌ام. اگر دوستان اساسنامۀ نهاد را ملاحظه كنند، مي‌بينند كه دورۀ رياست نهاد، سه سال است. البته ممكن است اين دوره دو سه بار تجديد شود، اما بالاخره اين تجديد هم يك عرفي دارد!

آقاي قمي-كه خدا به زحمات ايشان در نهاد بهترين پاداش‌ها را عنايت كند- هشت سال رياست نهاد را بر عهده داشت، ولي دورۀ ما الان به دوازده سال رسيده است. لذا بحث استعفا مطرح نيست؛ بحث اين است كه دورۀ اين مسئوليت خيلي وقت است كه تمام شده است!

 

اعتقاد شخصي‌ام اين است كه هشت سال براي اين مسئوليت‌ها كافي است

اعتقاد شخصي بنده اين است كه براي اين مسئوليت‌ها، هشت سال كافي است، و بيشتر از اين نبايد اين پُست‌ها را نگه داشت، بلكه بايد تحويل نفرات تازه‌نفسي داد كه بتوانند اين مسير را بهتر و كامل‌تر ادامه دهند. و اين جابه‌جايي‌ها هم غيرطبيعي نيست، بلكه اتفاقاً ماندن در اين مسئوليت‌ها يك‌مقدار جاي سؤال دارد كه «يك فرد چقدر مي‌خواهد در يك مسئوليت بماند درحالي‌كه در اين مجموعه، افراد بسيار شايسته‌اي وجود دارند كه خيلي بهتر مي‌توانند كار را ادامه دهند»

 

«استعفا» كلمۀ مناسبي نبود كه براي اين مسئله به‌كار برده شد

امسال اين مطلب را به‌صورت مكتوب خدمت حضرت آقا نوشتم و در اين نامه عرض كردم: دورۀ ما خيلي وقت است كه تمام شده و نهاد هم نيروهاي خوبي دارد كه مي‌توانند اين مسئوليت را انجام دهند، لذا اجازه بدهيد اين فضا تغيير كند و فضاي جديدي در مجموعۀ نهاد ايجاد شود و روح تازه‌اي در نهاد دميده شود.


بنابراين «استعفا» كلمۀ مناسبي نبود كه به‌كار برده شد، چون معمولاً در استعفا يك نوع قهر يا خستگي وجود دارد، ولي ما از هيچ‌كسي قهر نكرده‌ايم و اصلاً باوجود دوستاني به اين خوبي، جاي قهر هم وجود ندارد. الحمدلله بحث خستگي هم مطرح نيست و الان هم بنده احساس خستگي ندارم.


اينكه «بنده به‌خاطر بودجه استعفا داده‌ام» نيز برداشت دقيقي نبود، چون مشكلات بودجه‌اي ما، مربوط به امسال نيست بلكه چندسال است كه ما از نظر بودجه مشكل پيدا كرده‌ايم. البته نه اينكه ما به‌لحاظ مالي تحت فشار نيستيم، اما واقعاً بحث بنده به اين فشارها ارتباطي نداشت. هرچند من احتمال مي‌دادم كه اگر تغيير و تحولي بشود، از اين جهت هم گشايشي براي نهاد اتفاق بيفتد ولي اين جزء عوامل اصلي محسوب نمي‌شد.

 

رهبر انقلاب فرمودند: الان جابه‌جايي مصحلت نيست، لذا شما به كارتان ادامه دهيد

من در آن نامه، از رهبر انقلاب خواهش كردم كه «اين‌بار با ملاحظۀ بيشتري به اين مسئله عنايت بفرماييد» لذا ايشان هم دستور دادند كه اين موضوع در دفتر بررسي شود، حالا اينكه نتيجۀ بررسيِ دفتر ايشان چه بوده، بنده كاملا در جريان نيستم، اما نهايتش اين شد كه فرمودند: «الان به‌هيچ وجه مصحلت نيست، لذا شما به كار خودتان ادامه دهيد»

بنده وظيفه داشتم كه خودم را عرضه كنم و نظر كارشناسي خودم را بيان كنم، اما وقتي دستور اين است كه «ادامه دهيد» ما هم به‌عنوان يك سرباز-تا وقتي كه نظرِ ايشان هست- ادامه مي‌دهيم. ما براي خودمان نسبت به ايشان «مقامِ حرفي» قائل هستيم، نه مقام اسمي يا فعلي! فرق حرف با اسم و فعل اين است كه خودش هيچ معنايي ندارد مگر اينكه در كنار يك اسم يا فعل قرار بگيرد. ما ايشان را نائب امام زمان(ع) مي‌دانيم و اطاعت از ايشان را هم اطاعت از امام زمان(ع) مي‌دانيم. ان‌شاءالله كه بتوانيم در اين دورۀ جديد، آن‌طوري كه خواست ايشان هست و رهنمودهاي ايشان در اختيار ما قرار داده، عمل كنيم.

دنبال ايجاد فضاي جديدي در نهاد هستيم/ فاخرترين مجموعۀ روحانيت كه به‌طور سازماني فعاليت مي‌كنند، در نهاد هستند


بنده دنبال اين بودم كه فضاي جديدي توسط فردِ جديدي در نهاد ايجاد شود، حالا فردِ جديد نشد، اما فضاي جديد را كه خودمان مي‌توانيم ايجاد كنيم! با كمك شما عزيزان تلاش مي‌كنيم كه اين فضاي جديد و نشاط بيشتر در اين مجموعه ايجاد شود.

اعتقاد قلبي بنده نسبت به دوستان فعال در نهاد اين است كه واقعاً اين مجموعۀ دوستان در نهاد، فاخرترين مجموعۀ روحانيت است كه به‌طور سازماني دارد فعاليت مي‌كند.

مجموعه‌اي كه امروز به‌عنوان نهاد رهبري در دانشگاه‌ها دارد فعاليت مي‌كند-چه روحانيون و چه غيرروحانيوني كه در نهاد مشغولند- به اعتقاد بنده فاخرترين مجموعه است؛ از جهت بصيرت، آگاهي و نوعِ تعامل با فاخرترين مجموعۀ كشور كه دانشگاه است. البته اين هم غيرطبيعي نيست، چون اين مجموعه با فاخرترين مجموعۀ كشور كه دانشگاه است، تعامل دارد. اكثر دوستان ما در دفاتر نهاد دانشگاه‌ها، طوري عمل كرده‌اند كه دانشگاهيان، درايت و تدبير و تقواي ايشان را تصديق مي كنند و دانشگاهيان هم عوام نيستند؛ آنها طبيعتاً سلامت نفس و فضل و تدبيرِ آدم‌ها را خوب مي‌فهمند و تشخيص مي‌دهند.

ما خدا را شكر مي‌كنيم كه دوستان بسيار خوبي در مجموعۀ نهاد، مشغول فعاليت هستند. البته اين‌هم به بركت انفاس قدسي حضرت امام(ره) و خود حضرت آقاست كه اين اتفاق افتاده است، و به امثال بنده كه مديريت مي‌كنيم، هيچ ربطي ندارد.

امروز دفاتر نهاد در دانشگاه‌ها، تكيه‌گاه نيروهاي ارزشي و انقلابي دانشگاه هستند


امروز دفاتر نهاد در دانشگاه‌ها، عموماً تكيه‌گاه نيروهاي ارزشي و انقلابي دانشگاه هستند. نشانه‌اش هم اين است كه هر كدام از مسئولين اين دفاتر را مي‌خواهيم عوض كنيم، مقاومت در آن دانشگاه-در مقابل اين جابه‌جايي- پديد مي‌آيد. اين نشان مي‌دهد كه نهاد در دانشگاه‌ها جاافتاده است(كه اصلِ نهاد در دانشگاه هم همين دفاتر نهاد هستن (

در بخش گروه معارف هم-با توجه به حجم بسيار گستردۀ كاري كه وجود دارد- خيلي اساتيد خوبي در اين بخش داريم. در بخش دانش‌افزايي هم كاري كه در نهاد اتفاق افتاد، بسيار خوب بود. يك زماني آرزوي ما اين بود كه پنج‌هزار استاد را تحت پوشش قرار دهيم ولي امروز بيش از هفتاد هزار استاد در اين مسير آمده‌اند و از آن استقبال كرده‌اند.

در بخش تشكل‌هاي دانشجويي نيز همين‌طور است. امروز تشكل‌هاي بسيار خوبي در دانشگاه‌ها وجود دارد كه اين تشكل‌ها در دانشگاه، در واقع سنگرهاي قوي انقلاب اسلامي هستند. الحمدلله نيروهاي ارزشي در دانشگاه دارند با افتخار، از ارزش‌هاي انقلاب و امام و رهبري دفاع مي‌كنند؛ چه بسيج، چه انجمن‌ها، جامعۀ اسلامي يا جنبش عدالتخواه.

البته وقتي به انتظارات‌مان نگاه مي‌كنيم، طبيعتاً انتظارات ما خيلي بيش از اينهاست، اما وقتي به آنچه موجود است نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كه جريان ارزشي در حساس‌ترين بخش كشور كه دانشگاه است، خيلي زنده و بانشاط دارد به وظايف خود عمل مي‌كند. هرچند گلايه‌ها و انتظاراتي هم وجود دارد كه جزء وظايف ماست و ما در اين بخش‌ها بايد بيشتر كار كنيم؛ در حمايت از نيروهاي انقلابي در دانشگاه و حفظ روحيۀ انقلابي و ترويج معنويتِ صحيح در دانشگاه، ما وظايف سنگيني بر دوش داريم كه بايد به آن بپردازيم.

 

هنوز نتوانسته‌ايم از همۀ ظرفيت‌مان استفاده كنيم

اين براي ما جاي افتخار است كه در يك مجموعۀ فاخر، فعاليت مي‌كنيم، ولي اين به آن معنا نيست كه ما نسبت به خودمان نقد نداريم و راه‌هايي را كه نرفته‌ايم، اصلاً نمي‌بينيم! ضمن اينكه انتظارات هم از ما، بسيار بالا هست. اگر هم گاهي افرادي نسبت به دفاتر نهاد، زبان به شكوه باز مي‌كنند، آن‌هم به‌جاي خودش به‌حق است؛ چون انتظار بالايي دارند و اين هم انتظار به‌جايي است. از مجموعه‌اي كه چنين وجهه‌اي در دانشگاه دارد، طبيعتاً انتظار خيلي بالا هست.


اين حس وجود دارد كه ما هنوز نتوانسته‌ايم از همۀ ظرفيت‌مان استفاده كنيم. اين «طرحِ راهبري» كه امسال سال سومش هست، با يك آسيب‌شناسي خاصي طراحي شد، و آن اينكه «ما يك‌سري ظرفيت‌هايي داريم كه هنوز از آنها استفاده نكرده‌ايم» فرصت‌هاي زيادي در دانشگاه‌ها وجود دارد كه نهاد هنوز از آنها بهرۀ لازم را نگرفته است. لذا در دور جديد حتماً لازم است كه به اين بحث «طرح راهبري» توجهِ ويژه‌اي داشته باشيم.

 

مهمترين كار ما در اين دورۀ جديد، تكميل طرح راهبري است

در اين دورۀ جديد-كه از طرف حضرت آقا بر ما تكليف شده و ما بايد كار را ادامه بدهيم- به‌نظرم مهمترين كارمان همين تكميل طرح راهبري است. اگر بتوانيم اين طرح راهبري را با همۀ ابعادش پياده كنيم و آن را در دفاتر نهاد، نهادينه كنيم، به حول و قوۀ الهي، تأثيرگذاري نهاد نسبت به گذشته، خيلي بيشتر خواهد شد. و انتظاري كه در اين دورۀ جديد از ما مي‌رود، اين است كه دوستان در همين طرح راهبري، فعال‌تر و جدي‌تر وارد شوند و حركت كنند.

ما هر سال نياز به تحليل جديد از محيط خودمان داريم. هر سال بايد ببينيم در محيطي كه كار مي‌كنيم، وضع موجودمان چه تغييراتي كرده است؟ وضع موجود ما نسبت به سال گذشته چگونه است؟

 

در طرح راهبري، شناخت فرصت‌ها و تهديدها و اوليت‌بندي آنها بسيار مهم است

اينكه هر سال يك تحليل جديد و دقيق‌تري نسبت به محيط خودمان داشته باشيم، خيلي مهم است. اين تحليلي كه ما در طرح راهبري از همۀ دوستان درخواست مي‌كنيم، يعني آن زوايايي كه معمولاً ديده نمي‌شود را ببينيم. گاهي به فرصت‌هاي نزديك توجه نمي‌كنيم و به سراغ فرصت‌هاي دور مي‌رويم، و گاهي تهديدهاي دور را مي‌بينيم اما به تهديدهاي نزديك، كمتر توجه مي‌كنيم!

البته طرح راهبري، فقط به شناخت فرصت‌ها و تهديدها محدود نمي‌شود، بلكه اوليت‌بندي هم بايد داشته باشيم كه البته كار سختي است. يعني بايد ببينيم كه در بين فرصت‌ها، به كدام فرصت بايد بيشتر بپردازيم؟ چه راهبردي را انتخاب كنيم كه ما را زودتر به نتيجه برساند؟ و به دنبال تعريف راهبردهاي جديد و مناسب براي كار خودمان باشيم.

 

روحِ طرح راهبري يعني فعال‌سازيِ همۀ نيروهاي بالقوۀ دانشگاه در جهت اسلامي‌شدنِ دانشگاه

روحِ طرح راهبري هم اين است كه ما به‌جاي اينكه خودمان تصدي‌گري كنيم، بتوانيم قست‌هاي مختلف دانشگاه و مجموعه‌هاي ديگر را فعال كنيم و آنها را به ميدان بياوريم. روح اين راهبري يعني ديگران را به ميدان آوردن و از همۀ ظرفيت‌ها استفاده كردن، و همۀ بخش‌ها را به‌گونه‌اي درگيرِ كار كردن و فعال‌سازيِ همۀ نيروهاي بالقوۀ دانشگاه در جهت اسلامي‌شدنِ دانشگاه.

اگر بتوانيم طرحِ راهبري را كامل كنيم، بسياري از انتظاراتي كه از نهاد وجود دارد، تحقق پيدا خواهد كرد.

 

روند جديد دانشگاه آزاد، يك فرصت است

در ادامه، مي‌خواهم چند نكته را خدمت شما عرض كنم. نكتۀ اول اينكه، يك فرصت جديدي براي فضاي دانشگاهي پيش آمده و آن‌هم فرصت دانشگاه آزاد است.

دانشگاه آزاد حدود يك‌سوم ظرفيت آموزش عالي كشور را در اختيار دارد. اگر در اينجا ديدگاه‌هاي درست حاكم شود و دفاتر نهاد در آن تقويت شود، و زيرساخت‌ها فراهم شود، ان‌شاءالله مي‌تواند بر كل آموزش عالي، سايه بيفكند و تأثيرگذار باشد. ان‌شاءالله با كمك و راهنمايي شما عزيزان در استان‌ها، دانشگاه آزاد در ريل درست خودش قرار بگيرد.

 

فرصت ديگري كه در اختيار نهاد هست، بحث كرسي‌هاي آزادانديشي است

فرصت ديگري كه در اختيار ما هست، بحث كرسي‌هاي آزادانديشي است. متاسفانه به‌دليل گرفتاري‌هاي زياد، هنوز بحث اين كرسي‌ها، جايگاه خودش را پيدا نكرده است و سايۀ سنگين مسائل سياسي كه در بحث كرسي‌ها بود، خيلي از فعالان اين عرصه را نسبت به كرسي‌ها، كم‌توجه كرده است.

كرسي‌هاي آزادانديشي ظرفيت بزرگي است و يكي از گلايه‌ها از ما، در همين بخش است و مي‌گويند: «نهاد خيلي به بحث كرسي‌ها نپرداخته است» بايد توجه كنيم كه مي‌شود كرسي‌هاي تخصصي و كوچكتري در دانشگاه برگزار كرد و مجموعۀ اساتيد و تشكل‌ها و فعالان را تشويق كرد به اينكه اين كرسي‌ها را برگزار كنند، و اين كار بايد خارج از هيجان و هياهوي فضاي رسانه‌اي باشد.

نهاد نسبت به تشكل‌هاي جديد اصلاح‌طلب هم مسئوليت دارد و نبايد به آنها بي‌توجه باشد

در كنار اين مسائل، بحث تشكل‌ها هم بايد مد نظر باشد. يكي از راهبردهاي اصلي ما بحث تشكل‌ها است. هرچند تعداد كساني كه در تشكل‌ها فعاليت مي‌كنند نسبت به كمّيت دانشگاهيان زياد نيستند، اما از نظر كيفي، بسيار تأثيرگذار هستند. اگر بناست كه ما كاري انجام دهيم، عمدتاً از طريق همين‌ها بايد انجام دهيم. البته ما كارهاي ديگري هم داريم، ولي تأثيرگذاريِ عمدۀ ما از طريق تشكل‌هاست.

اينكه تشكل‌ها در دانشگاه بتوانند نقش بيشتري ايفا كنند، از «فرصت‌هاي نزديك» براي ما محسوب مي‌شود. همۀ اينها هم مثل هم نيستند، بلكه طيف‌هاي مختلفي دارند. نهاد نمي‌تواند به اينها بي‌توجه باشد. بسياري از اينها جواناني هستند كه كاملاً مي‌توانند تحت تأثير نهاد قرار بگيرند؛ به‌طور مستقيم يا غيرمستقيم.

همين‌كه ما بتوانيم جلوي تندروي برخي از اينها را بگيريم، خيلي خدمت بزرگي كرده‌ايم؛ هم به خودِ آنها و هم به دانشگاه و هم به نظام. چون در طبع اين‌طور تشكل‌ها، تندروي هست. ما نسبت به اينها هم مسئوليت داريم و اتفاقاً از جهتي بيشتر مسئوليت داريم؛ چون اينها در معرض خطر بيشتري هستند.

اگر آنها به سراغ ما نمي‌آيند ما بايد به سراغ‌شان برويم و ارتباط بگيريم. بايد آغوش نهاد باز باشد و اينها را هم زير چتر خود بگيرد. البته معنايش اين نيست كه ما از مواضع خودمان كوتاه بياييم! ما مواضع خودمان را داريم و آنها را هم نقد مي‌كنيم؛ اما مثل نقدي كه يك پدر نسبت به فرزند خودش دارد.

 

يكي از اوليت‌هاي ما بحث «معرفت‌افزايي تشكل‌ها» است

يكي ديگر از اوليت‌هاي ما مربوط به بحث معرفت‌افزايي تشكل‌هاست. برخي از اين نيروهاي ارزشي ما در ميدان مباحثه و مناظره كم مي‌آورند و خيلي نمي‌توانند از عهدۀ استدلال و جواب دادن به شبهات و سؤالات، بر بيايند. چون خيلي تاريخ نمي‌دانند و در مسائل اعتقادي و معرفتي هم ضعيف هستند. درحالي‌كه اينها بايد از بقيه، قوي‌تر باشند.


قبلاً تحت عنوان «توانمندسازي تشكل‌ها» برخي دوستان تلاش مي‌كردند كه درس‌هاي معارفِ ويژه‌اي براي اين تشكل‌ها بگذارند. شما مي‌توانيد مثلاً از ترم بعد(چون براي اين ترم، ديگر دير شده) اين طراحي را انجام دهيد و تحت هر عنواني كه خواستيد، اين را ارائه دهيد. ارتباطاتِ صميمي و عاطفي با تشكل‌ها بسيار خوب است ولي بايد زمينه‌سازي شود كه اين ارتباطات به معرفت‌افزايي برسد؛ هم معرفت‌افزايي در بحث‌هاي اخلاقي و اعتقادي و هم در بحث‌هاي سياسي.

گروه‌هاي معارف تنها بخشي است كه نهاد مي‌تواند با «بدنۀ دانشجويي» ارتباط برقرار كند


نكتۀ ديگر، بحث گروه‌هاي معارف است. تنها بخشي كه مي‌توانيم با بدنۀ دانشجويي ارتباط برقرار كنيم، در همين گروه‌هاي معارف است. و الا تشكل‌ها كه در هر دانشگاه، تعداد محدودي هستند.

من معتقدم معاونت فرهنگي لااقل بايد 50درصد توانش را براي كمك به دوستان گروه معارف بگذارد تا اساتيد معارف بتوانند با دست پُر، به كلاس درس بروند. اين عرصه‌اي است كه كارِ برزمين‌مانده زياد دارد. الان ديگر ما به‌جاي گرفتار شدن در بحث‌هاي شكلي و اداري و ساختاري، بايد بيشتر برويم در بحث‌هاي محتوايي كار كنيم. در اين سي سال، عمدۀ توان نهاد، صرفِ بحث‌هاي ساختاري و شكلي شده است، البته اين كارها هم مفيد بوده، ولي اصلِ وظيفۀ ما بحث‌هاي محتواييِ آنجاست. استادي كه سرِ كلاس مي‌رود، بايد بتواند با مطالب غني سرِ كلاس حاضر شود تا واقعاً تأثيرگذار باشد و دانشجو را جذب كند.

گروه‌هاي معارف يك فرصت بسيار طلايي است كه در اختيار ما قرار دارد، اين فرصت را قدر بدانيم و بيشتر برايش وقت بگذاريم. و از اساتيد معارف دفاع كنيم و به آنها كمك كنيم كه از عهدۀ كلاس‌هاي معارف بر بيايند.

 

بخش آموزش مجازي هم جزء فرصت‌هايي است كه براي نهاد پديد آمده

قسمت آموزش مجازي هم جزء فرصت‌هايي است كه براي نهاد پديد آمده است. پيش‌بيني آينده هم اين است كه اين مجموعه بيشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. اين مي‌تواند مكمل دروس معارف و سايرِ طرح‌هاي شما باشد. ضمن اينكه خودِ شما هم مي‌توانيد از ظرفيت و امكانات دانشگاه استفاده كنيد و آموزش‌هايي را برقرار كنيد.

 

ورودي‌هاي جديد دانشگاه، از فرصت‌هاي ويژه براي نهاد هستند

يكي ديگر از فرصت‌هاي ويژه، ورودي‌هاي جديد دانشگاه‌ها هستند. كسي كه تازه وارد دانشگاه مي‌شود، اولين برخوردها خيلي مي‌تواند برايش سرنوشت‌ساز باشد. اگر ما نتوانيم با ورودي‌هاي جديد، درست ارتباط برقرار كنيم بعداً ديگر معلوم نيست كه ديگران اين فرصت را براي ما باقي بگذارند!

خصوصاً به نخبگاني كه در بين ورودي‌هاي جديد هستند، خيلي توجه كنيد. مثلاً در بين هزار نفر ورودي جديد در هر دانشگاه، شايد پنج نفرشان جزء برترين‌هاي كنكور هستند و يا جزء آدم‌هاي ويژه هستند. خوب است كه نهاد اولين جايي باشد كه اينها را در دانشگاه تحويل مي‌گيرد و از آنها دعوت مي‌كند و كاري مي‌كند كه اين ارتباط برقرار شود.

ابتداي سال تحصيلي هم فرصتي است كه ما جلسات خودمان را با بخش‌هاي مختلف دانشگاه، تجديد كنيم. خودِ همين «اولِ سال» هم يك عنوان ويژه و فرصت خاص است كه مي‌توانيد بچه‌هاي نشريات، تشكل‌ها و كانون‌ها و انجمن‌هاي علمي را به بهانۀ اولِ سال، دعوت كنيد و دوباره اين ارتباط را برقرار كنيد.

 

استثنايي‌ترين فرصت براي ما، ماه محرم و اربعين است

استثنايي‌ترين فرصت براي ما، همين ماه محرم است كه در پيش روي ما قرار دارد كه همه با پاي خود، بلكه با پاي دل، به‌سراغ مراسم ما مي‌آيند. و كاري كه امام حسين(ع) با دل‌ها مي‌كند، فوق‌العاده است. اين فرصت ويژۀ محرم را هم قدر بدانيد.

اربعين هم در پيش است كه بايد قدر آن را هم بدانيد. من فكر مي‌كنم اگر يك دانشجو يك‌بار اربعين به كربلا برود و برگردد، با تمام فعاليت‌هاي فرهنگي كه از اول ابتدايي تا آخر دانشگاه در معرضش قرار گرفته، برابري مي‌كند بلكه تأثيرگذارتر است. دانشجويان را تشويق كنيد كه در پياده‌روي اربعين شركت كنند، اما خودتان متصدي نشويد كه خودتان ثبت‌نام كنيد و دانشجويان را ببريد.

تصدي‌گري را خودتان به عهده نگيريد، اين كار را به هيئت‌ها و تشكل‌ها و بسيج واگذار كنيد. شما كار تشويقي را انجام دهيد و سعي كنيد از اين ماه محرم هم استفاده كنيد تا جايي كه ممكن است، دانشجويان بروند و در اربعين شركت كنند. اربعين يك پديدۀ فوق‌العاده‌اي است كه در اين چندسال اخير، خداوند دارد به‌وسيلۀ امام حسين(ع) واقعاً هنرنمايي مي‌كند.

هرچه مي‌توانيد دانشجويان عزيز را در معرض تابش نور امام حسين(ع) قرار دهيد و ان‌شاءالله دل‌هاي آنها را به اولياء خدا پيوند دهيد.

 


 
منبع: دفتر نهاد نمايندگي رهبري تعداد بازدید: 74 تاریخ درج: 1396/06/22
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 

خراسان جنوبی -  شهرستان بیرجند - خیابان معلم -  دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند - نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
تلفن : 20 -  05632395015  دورنگار :05632433003  کدپستی : 9717853577   صندوق پستی : 379 E-mail : nahad[@]bums.ac.ir  -    

ورود اعضا
بستن
Powered by DorsaPortal